Sarcopenia: For Better Quality Of Life -70 साल की उम्र के बाद भी करते रहे पैरों की एक्सरसाइज

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Sarcopenia: For Better Quality Of Life -70 साल की उम्र के बाद भी करते रहे पैरों की एक्सरसाइज

                                           पैर स्तंभ है मानव शरीर के

वह कौन सी जैविक घटना है जो बढ़ती उम्र के साथ मनुष्यों की मांसपेशियों, ताकत और कार्यप्रणाली में धीरे-धीरे कमी आती है? इसे ‘सरकोपेनिया’ के नाम से जाना जाता है! “सरकोपेनिया” मांसपेशियों, ताकत और कार्य का क्रमिक नुकसान है… उम्र बढ़ने के परिणामस्वरूप कंकाल की मांसपेशियों और ताकत का नुकसान… व्यक्ति के आधार पर स्थिति भयानक हो सकती है। आइए “सरकोपेनिया” को रोकने के कई तरीकों का पता लगाएं और उनका विश्लेषण करें!

1. आदत विकसित करें, यदि आप खड़े होने में सक्षम हैं… तो बैठें नहीं, और यदि आप बैठ सकते हैं तो लेटें नहीं!

What is Sarcopenia and how can you reduce its symptoms? - BIOPHARMA EGYPT

2. जब भी कोई बुजुर्ग व्यक्ति बीमार पड़ता है और अस्पताल में भर्ती होता है, तो उसे अधिक आराम करने, या लेटने, आराम करने और/या बिस्तर से न उठने के लिए न कहें… यह मददगार नहीं है। उन्हें टहलने में मदद करें… सिवाय इसके कि अगर उन्होंने ऐसा करने की सहनशक्ति खो दी हो। एक सप्ताह तक लेटे रहने से कम से कम 5% मांसपेशियों का नुकसान होता है! और दुर्भाग्य से, बुजुर्ग खोई हुई मांसपेशियों को पुनः प्राप्त नहीं कर सकते हैं! आमतौर पर, सहायकों को नियुक्त करने वाले अधिकांश वरिष्ठ/बुजुर्ग सक्रिय लोगों की तुलना में तेजी से मांसपेशियों को खो देते हैं!

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3. “सरकोपेनिया” ऑस्टियोपोरोसिस से भी अधिक भयानक है! ऑस्टियोपोरोसिस के साथ, किसी को केवल गिरने से बचने के लिए सावधान रहने की आवश्यकता होती है, जबकि सरकोपेनिया न केवल जीवन की गुणवत्ता को प्रभावित करता है, बल्कि अपर्याप्त मांसपेशी द्रव्यमान के कारण उच्च रक्त शर्करा का कारण भी बनता है!

A closer look at sarcopenia and the role of exercise in liver transplant candidates - Mayo Clinic

4. मांसपेशियों का सबसे तेज़ नुकसान (शोष) पैरों की मांसपेशियों में आलस्य के कारण होता है… बैठने या लेटने की स्थिति में, पैर हिलते नहीं हैं, और पैरों की मांसपेशियों की ताकत सीधे प्रभावित होती है… इस पर अत्यधिक ध्यान देना विशेष रूप से महत्वपूर्ण है! सीढ़ियाँ चढ़ना और उतरना…चलना, दौड़ना और साइकिल चलाना सभी बेहतरीन व्यायाम हैं, और मांसपेशियों को बढ़ा सकते हैं! बुढ़ापे में जीवन की बेहतर गुणवत्ता के लिए… हटें… और अपनी मांसपेशियों को बर्बाद न करें!! बुढ़ापा पैरों से ऊपर की ओर शुरू होता है! अपने पैरों को सक्रिय और मजबूत रखें!!

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60 साल से अधिक उम्र वाले बुजुर्गों को कितनी देर तक योगा और एक्सरसाइज करना चाहिए? - Quora

जैसे-जैसे हम प्रतिदिन बड़े होते जाते हैं, हमारे पैर हमेशा सक्रिय और मजबूत रहने चाहिए। यदि आप केवल 2 सप्ताह तक अपने पैर नहीं हिलाते हैं, तो आपके पैर की वास्तविक ताकत 10 साल तक कम हो जाएगी। इसलिए, नियमित व्यायाम जैसे पैदल चलना, साइकिल चलाना आदि बहुत महत्वपूर्ण हैं। पैर एक प्रकार के स्तंभ हैं जो मानव शरीर का पूरा भार उठाते हैं… तो, हर दिन पैदल चलें दिलचस्प बात यह है कि इंसान की 50% हड्डियाँ और 50% मांसपेशियाँ पैरों में होती हैं। क्या यह आश्चर्यजनक नहीं है? क्या आप टहल रहे है? मानव शरीर के सबसे बड़े और मजबूत जोड़ और हड्डियाँ भी पैरों में पाई जाती हैं। क्या आप टहल रहे है?

मानव जीवन में 70% मानव गतिविधि और ऊर्जा का दहन मुख्य रूप से दो पैरों के माध्यम से या उसके द्वारा किया जाता है। पैर शरीर की गति का केंद्र है

दोनों पैरों में मानव शरीर की 50% नसें, 50% रक्त वाहिकाएं और 50% रक्त प्रवाहित होता है। अध्ययन की बात करें तो उम्र बढ़ने की शुरुआत पैरों से ऊपर की ओर होती है।

▪️सत्तर और अस्सी साल की उम्र के बाद भी पैरों की एक्सरसाइज में कभी देर नहीं होती

▪️ यह सुनिश्चित करने के लिए कि आपके पैरों को पर्याप्त व्यायाम मिले और यह सुनिश्चित करने के लिए कि आपके पैर की मांसपेशियां स्वस्थ रहें, दिन में कम से कम 30-40 मिनट टहलें।

इस महत्वपूर्ण जानकारी को अपने सभी दोस्तों और परिवार के सदस्यों के साथ साझा करें… विशेष रूप से, 50 और उससे अधिक उम्र के लोगों के साथ, क्योंकि हर कोई हर दिन बूढ़ा होता जाता है।

प्रस्तुति -योगेश उपाध्याय .

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‘Sarcopenia’!

What is the biological phenomenon that appears in humans’ gradual loss of muscle mass, strength, and function when they are growing older?

This is known as ‘Sarcopenia’!

“Sarcopenia” is a gradual loss of muscle mass, strength, and function… the loss of skeletal muscle mass and strength as a result of aging… The situation may be terrible, depending on the individual.

Let’s explore & analyze multiple ways to prevent “sarcopenia” thus:

1. Develop the habit, if you’re able to stand… just don’t sit, and don’t lie down if you can sit!

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2. Whenever an elderly person falls ill and gets admitted to the hospital, do not ask him/her for more rest, or to lie down, relax, and/or not get out of bed… It’s not helpful. Help them take a walk… Except if they lost the stamina to do so.

Lying down for a week causes loss of at least 5% of muscle mass! And unfortunately, the elderly can’t recover the lost muscles!

Usually, most seniors/elderly who hire assistants lose muscle faster than the active ones!

3. “Sarcopenia” is more terrifying than osteoporosis!

With osteoporosis, one just needs to be careful not to fall, while sarcopenia not only affects the quality of life but also causes high blood sugar due to insufficient muscle mass!

4. The fastest loss of muscles (atrophy) is through idleness in the muscles of the legs…

When in a sitting or lying position, the legs do not move, and the strength of the muscles of the legs is directly affected… This is especially important to pay unto utmost attention!

Going up and down stairs… walking, running and cycling are all great exercises, and can increase muscle mass!

For a better quality of life in old age… Move… &

/waste your muscles!!

Aging starts from the feet upwards!

Keep your legs active and strong!!

▪️ As we grow older daily, our feet should always stay active and strong.

If you don’t move your legs for just 2 weeks, your real leg strength will decrease by 10 years.

Therefore, regular exercises such as walking, cycling, etc. are very important.

The feet are a kind of column that bears the entire weight of the human body… So,

Walk every day

Interestingly, 50% of human bones and 50% of muscles are in the legs. Isn’t that amazing?

Are you walking?

The largest and strongest joints and bones of the human body are also found in the legs.

Are you walking?

70% of human activity and energy burning in human life is done majorly through or by biped.

The foot is the center of body movement

▪️ Both legs together contain 50% of the human body’s nerves, 50% of the blood vessels, and 50% of the blood flowing through them.

As a matter of study, aging starts from the feet upwards.

▪️ Legs exercise is never too late even after the age of seventy and eighty
▪️ Walk at least 30-40 minutes a day to make sure your legs receive enough exercise and to ensure your leg muscles stay healthy.

Share this important information with all your friends, and family members… Especially, ages 50 & above, as everyone gets older every day.